vrijdag 29 juni 2012

Flieder,fladder.....

Voor de regelmatige lezer ( met een goed geheugen!) heeft deze titel iets bekends. Maar het gaat deze keer niet over vleermuizen.

Het is allang geen onbekend fenomeen meer. De grote groepen halsbandparkieten, die door heel Nederland vliegen. Volgens Wikipedia voornamelijk rond de grote steden ( Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Brussel) Bof ik dus even dat ik daar woon !

Want wij hebben ze dus hier ook, in grote getale. Maar het is zoooo moeilijk om ze vast te leggen. De enige keer dat het me enigszins gelukt is, heb ik iedereen laten geloven dat ik een elfje gefotografeerd had...

Maar goed, daar is nu verandering in gekomen. Vriend is ook erg gecharmeerd van onze vliegende vriendjes, en wilde ze alsmaar op balkon hebben. Met een hond en een kat best wel een opgave dacht ik, en ik had al eerder mezenbolletjes ed opgehangen ( die waren dan wel voor de meesjes hoor), zonder veel succes. Dertien hoog, of de aanwezigheid van huisdieren. Ik weet het niet, maar behalve muizen kwam er niet echt veel op af.

Het eerste wat ik zag was een grote dikke kraai. Die laten zich door niets weerhouden, dat weet iedereen, dus die kwam op zijn gemak wat pinda's pikken. Maar de halsbandparkieten zijn slim. Die hadden dus gezien dat er een kraai bij ons zat, en waar kraaien zitten, is te eten, dus ook maar een kijkje nemen...

En als er één halsbandparkiet over de de brug is....


Al snel was het een gefladder en getsjielp van jewelste.


Er werd zelfs geknokt om de pinda's. 

En als je als fotoliefhebber dit soort foto's kun maken, ben je toch in de zevende hemel ( de dertiende verdieping is daar hoog genoeg voor hoor )


De pret was echter van korte duur, want nog geen tien minuten nadat de vogels zo gezellig op ons balkon bezig waren, hing de beneden buurvrouw aan de lijn. Of wij ons realiseerden dat haar balkon nu helemaal vol pindavliesjes lag?!?! Ik was allang blij dat ze haar balkon niet ondergepoept hadden! Enne, al dat gefladder voor haar ramen, dat kon ze echt niet hebben hoor. Goed, dat eerste argument kan ik me levendig voorstellen. Uiteraard is het vervelend als je gezellige balkonnetje volgestrooid wordt, maar over dat gefladder...Wij vonden dat juist zo gezellig. En vele andere mensen, want met het hond uitlaten werd ik regelmatig aangesproken over hoe leuk het was dat al die vogels zo op het balkon kwamen.

Afgesproken met de betreffende buurvrouw dat we 's avonds bij donkerder worden ( balkon lag nu toch al vol) de pinda-netjes weg zouden halen.Dat zorgde echter de volgend eochtend voor een paar heel teleurgestelde vogels...

Die zaten al te wachten of er nog meer kwam. Ze waren net niet zó brutaal dat ze het van tafel pikten.


Dus hebben we wat er over was maar aan de waslijn gehangen. Vielen de vliesjes tenminste netjes op ons eigen balkon, en konden we toch nog genieten van de prachtige vogels.

Omdat het dinsdag zulk ontzettend lekker weer was, zijn we nog ene poosje gaan wandelen ( op het Brienenoordeiland, maar da's een ander verhaal....), en toen we terugkwamen was alles schoon op.
De volgende ochtend hebben ze nog verwachtingsvol aan de lijn gehangen, en op de balustrade gezeten, maar de schaal met voer op de tafel hebben ze helaas niet aangeraakt. Dat gaat misschien net iets te ver.

Binnenkort ga ik wel kijken, voor een mooie ophangvoerdinges, dan volgen er wellicht nog meer van foto's van deze mooie vogels.

Tip van de dag: Denk aan de buren.....

1 opmerking:

  1. Geweldig prachtig. Geduld is een schone zaak zien we wel weer. Sommige mensen kunnen wel een beetje moeilijk zijn hoor. Natuurlijk voor iedereen verschillend waar ze hun plezier uit halen, maar toch het is de natuur soort van.

    Ben benieuwd of ze toch wat brutaler worden

    Liefs Debby

    BeantwoordenVerwijderen